Сталий розвиток відноситься до моделі людського розвитку, в рамках якої використання ресурсів спрямоване на задоволення людських потреб із одночасним забезпеченням сталості природних систем та навколишнього середовища, щоби ці потреби могли бути втілені не тільки для нинішнього, а й для майбутнього поколінь.

Сталий розвиток вимагає чіткого підходу до використання ресурсів. Такий підхід пов’язаний із нашою здатністю розумно використовувати, створювати і фінансувати ресурси, що становлять основу нашої економіки. А важливим елементом на шляху до сталості є сталий транспорт.

Що таке сталий транспорт?

Назву «сталий транспорт» (або «зелений транспорт») використовують для означення будь-якого виду транспорту з низьким впливом на довкілля. Це може бути піша хода, велосипедні поїздки, громадський транспорт, екологічно-дружні «зелені» автомобілі, спільне із друзями використання автівки. Також цей термін стосується міських транспортних систем, які вживають мало палива. Так зберігається простір та пропагується здоровий спосіб життя.

Дуже «модним» сьогодні є велоспорт. Адже велосипед є безпечним, екологічним та економічно ефективним видом транспорту.

Не так давно стало відомо, що у Чернівцях побудують 15 км велодоріжок в рамках проекту «Через сталий транспорт до чистого довкілля».

«В Чернівцях водії в основному лояльно ставляться до велосипедистів. Але велодоріжки – це завжди добре. Вони сприяють розвитку велоспорту та велотуризму, а також регулють дорожній рух. Перевага доріжок у погану погоду в тому, що по тротуарах не розженешся – багато людей, а  якщо разом із машинами їхати, то можуть непогано так заляпати», – говорить Богдан Білава, студент.

«Доріжки потрібні. Це повага до велосипедистів як мінімум. Світова практика доводить, що велорух необхідний і корисний місту. Щороку збільшується кількість людей, які переходять на велосипед, незважаючи на умови. Адже проблема не лише в доріжках, у місті мало стоянок, ями на дорогах, відсутність освітлення на дорозі та у дворах, лежачі поліцейські, які не відповідають нормативам і т.д», – додав Дмитро Міцевич, велосипедист.

Досвідчені велосипедисти вважають, що  можуть спокійно обходитися без велодоріжок і велосмуг, бо вже навчилися не боятися машин, об’їжджати головні дороги двориками.

«Особисто мені велодоріжки не потрібні, дуже добре відчуваю себе на дорогах, ще жодного разу не переїхали (сміється). От якщо б дороги відремонтували, було б супер.  Адже там, де бруківка, таке відчуття, що велосипед розсипається на запчастини. У таких ситуаціях велодоріжки б не завадили», – каже Олексій Бурденюк, велосипедист.

Але дороги не тільки розбиті, а ще й вузькі. Водії точно не будуть у захваті від таких змін.

«Вважаю, що велодоріжки можуть бути хіба що у просторих районах (нових) міста. Центр і так маленький, машини не мають де паркуватися, куди вже їх вмістити», – Наталія Спатарь, чернівчанка.

«Переважна більшість людей, які їздять у метро, громадському транспорті чи машині, спробують велосипед як транспорт лише тоді, коли для нього буде створено відповідні умови на дорозі. Наприклад, відокремлені веломаршрути, які нерозривно з’єднують між собою різні частини міста. Або коли швидкість машин у потоці буде не більше 30 км/год, як на 72% доріг у Берліні, а не 60+20 км/год, як у Києві (так, я знаю, що в нас буває і 100 км/год в межах міста). Найкращим аргументом сісти на велосипед у великому місті є поява безпечної велоінфраструктури, символом якої залишаються в масовій свідомості велодоріжки», – вважає Марина Блудша, медіакоординатор Асоціації велосипедистів Києва.

У Чернівціях потрібно збільшувати кількість велосипедистів. Але люди бояться пересідати на велосипед, не впевнившись у своїй безпеці. Навіть візуальна поява велодоріжки або велосмуги дає сигнал “Безпечно, можна їхати!”.

Якщо чернівчани пересідатимуть на велосипеди, в місті значно покращиться рух транспорту, буде менше заторів. А найголовніше – велотранспорт сприятиме покращенню екології.

Діана Кермач, 2 курс

Читайте також: